HAAKSBERGEN – Ard Weeink is zaterdag benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Officieel vanwege zijn grote en veelzijdige inzet voor de Haaksbergse gemeenschap. Of is het gewoon de ultieme oeuvreprijs voor de musicus pur sang? “Zo zou je het misschien ook kunnen zien.” Ard Weeink die een lintje krijgt van de Koning; hij zou het zelf niet hebben bedacht. De dirigent van de Clippers Crew Singers gaat met ‘pensioen’ en heeft eigenlijk niet veel met lintjes. ”Maar als je er dan een krijgt opgespeld, doet dat toch iets met je. En als je dan de lijst van feiten ziet waarvoor je deze onderscheiding krijgt, wist ik niet eens meer dat ik dat allemaal heb gedaan.”
Songfestivalwinnaar
In het gemeentenieuws van deze week staat een aantal belangrijke activiteiten beschreven. Wat de voormalig songfestivalwinnaar van Teach Inn zelf een belangrijk wapenfeit acht, is het onderwijzen in het VMO (voorbereidend muzikaal onderwijs) op de muziekschool en basisscholen en zijn werk als muziektherapeut op het Wiedenbroek.
”Dat laatste deed ik eerst als onbevoegd therapeut die muziek maakte voor bewoners. Dat was ongelofelijk dankbaar werk en het was voor mij altijd weer de bevestiging dat muziek en zingen de mens vrolijk en blij maakt. Het is eenvoudigweg heel gezond. Dat is ook wetenschappelijk aangetoond.”
De directeur van het Wiedenbroek, destijds toevalligerwijs ook een Weeink, zag het belang van de rol van zijn naamgenoot in en spoorde hem aan zijn bevoegdheid te halen. ”Dat heb ik gedaan en ben vervolgens nog jaren muziektherapeut in de zorginstelling geweest. Dat heeft me enorm veel voldoening gegeven. Je zag mensen opbloeien dankzij zingen en muziek.”
18 jaar conservatorium
Weeink is een musicus pur sang en bovendien een pedagoog die 18 jaar aan het conservatorium studeerde, waarvan 17 jaar in Enschede en 1 jaar in Amsterdam. Weeink had aan het einde van zijn studie 5 diploma’s op zak, waaronder VMO en muziektherapeut. ”Het Enschedese conservatorium was daarin samen met Limburg gespecialiseerd. Maar ook het VMO heb ik altijd met hart en ziel gedaan. Het houdt veel meer in dan kinderen op weg helpen naar het kiezen van een instrument. Muziekles is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van kinderen. Daar ben ik me altijd zeer bewust van geweest.”
Kodály-methode
Voor Ard Weeink was het structureel afromen van muziekonderwijs op school z’n grootste gruwel. Vanzelfsprekend, zou je bijna zeggen voor iemand die de Kodály-methode roemt, waarin ‘spelen met muziek’ letterlijk centraal staat. Weeink: Zoltán Kodály was een Hongaarse muziekpedagoog die zingen als dé manier van diepgaand muziekonderwijs zag. Iedere dag een uur muziekles op school, bevorderde de schoolresultaten tot wel 40 procent. Zingen en muziek maken doet zoveel met ons brein, we hebben er geen weet van.”
Enorme gemiste kans
En juist dat heeft Ard Weeink zo’n beetje zijn hele muziekleven gepropageerd. ”Ik heb nog plannen geschreven voor het muziekonderwijs en men vond het hartstikke mooi. Helaas, de wil moet er voor zijn en als die ontbreekt gebeurt er niets. Scholen zijn verplicht een uur per week muziekles te geven. Dat gebeurt lang niet meer en dat is echt een enorme gemiste kans.”
Foto: Willy Rikkers