‘Ollie oordeelt nooit’
Eerste resultaten schoolhond Montessorischool veelbelovend
HAAKSBERGEN – Montessorischool Haaksbergen heeft sinds kort een bijzondere leerkracht: Ollie, een Australische Labradoodle. Hij ondersteunt 2 tot 3 dagen in de week in groep 6-7-8. Juf Loes Buschers stoomt de viervoeter samen met de leerlingen klaar als onderwijsondersteuner. De eerste resultaten zijn veelbelovend.
Zo kunnen kinderen Ollie voorlezen in de leeshoek. “Een hond oordeelt niet en heeft geen neiging tot corrigeren.”, vertelt Buschers enthousiast. “Op deze manier kan een leerling zich sneller ontspannen en dit komt de leesvaardigheid ten goede.” Daarbij past volgens de leerkracht de inzet van een schoolhond bij uitstek in het montessorionderwijs. De focus ligt hier vooral op zelfstandig leren aan de hand van persoonlijke doelen, minder op klassikale instructie. “Ollie voelt emoties van de leerlingen goed aan en zoekt ze op als ze hun taken lastig vinden.” Zo is Ollie een paar extra ogen en oren als kinderen zelfstandig werken, naast de leerkracht.
Dierenwelzijn
Als Ollie aan het werk is heeft hij een speciaal tuigje aan en mogen kinderen hem ook niet aaien of aanhalen. “Dat is soms natuurlijk best uitdagend, maar het welzijn van Ollie staat voorop. Op het administratiekantoor van de school heeft Ollie ook een plek waar hij kan rusten.”, benadrukt Buschers. Toch is hij nu zover dat hij zelfstandig door de school loopt. “Uiteraard controleer ik wel of de buitendeuren dan dicht zijn.” Belangrijke voorwaarde is dat er ook altijd toezicht is van Loes of van een collega.
Voortraject
Ollie gaat na schooltijd met de juf mee naar huis. Ollie is naast schoolhond het huisdier van Loes en haar man. “Ik wilde al heel lang graag een hond, maar als je allebei veel werkt en van huis bent is dat natuurlijk lastig. Toen ben ik me gaan verdiepen in het fenomeen schoolhond en heb ik natuurlijk eerst contact gezocht met de directeur en het team. Zij waren allemaal enthousiast.” Voordat Ollie kwam hebben alle groepen van Kids4ward drie lessen gehad over schoolhonden. Hierin nam de organisatie uiteraard twee hulphonden van henzelf mee.”
Allergie & angst
Het ras van Ollie staat er om bekend dat ze ‘hypo-allergeen’ zijn. Dus dat tackelt het probleem van mogelijke allergieën onder leerlingen of collega’s. “Ook hadden we een paar leerlingen die bang waren voor honden. Zij vinden het nog wel spannend als Ollie dichtbij komt, maar dit gaat wel steeds wat beter”, besluit Buschers trots.