Column Ton van Rijswijk
Woeste grond: veel bekeken Twentse serie
Naast Winter vol Liefde was de Twentse serie “Woeste Grond” een veel bekeken TV serie. Winter vol Liefde hield de complete bezoekerspopulatie (rond de miljoen kijkers per keer) van alle Nederlandse koffieautomaten bezig en was verantwoordelijk voor de inhoud van menige rubriek op Facebook. De Woeste Grond was in de eerste plaats leuk, omdat Twents de voertaal was. En acteurs zoals Hendrik Jan Bōkkers, Anne Mieke Ruyten, Anouk Maas, Fedja Louman en Laus Steenbeke er aansprekende rollen in vervulden. Naast vele anderen. Het verhaal stimuleerde wel tot veel kijken bij mij. Wellicht vooral vanwege het Twents. Je wilt er toch iets van leren toch? Kijk een echte Twent word ik natuurlijk nooit meer met een voorhistorie van 75 jaar Den Haag. En daar is zo’n serie ook te beperkt voor.
Ja, de serie was best aardig, maar ook enorm geforceerd qua script. Kennelijk hadden de schrijvers besloten om zo ongeveer alle in de huidige maatschappij voorkomende gedragingen en misdragingen een plek te geven in één familie. Hetgeen het hele verhaal niet alleen een te hoog tempo gaf, maar het ook steeds onwaarschijnlijker maakte. Deze “verzameling” van “gedrag en incidenten” kan statistisch gezien, nooit in zo’n korte tijd op één in één familie voor komen, ook al bestaat zo’n familie uit drie gezinnen.
Alle relevante maatschappelijke ontwikkelingen passeerden: een huwelijk ging stuk door vreemd gaan, het “slachtoffer” liep zo ongeveer de volgende dag tegen een nieuwe vriendin, een jonge boerin raakte vroegtijdig zwanger, maar viel vrijwel gelijktijdig in de prijzen bij een plaatselijke talentenjacht, die geleid werd door een alleenstaande moeder met een geestelijk gehandicapte zoon, een andere dochter kwam uit de kast, maar ving bot bij een vriendin, die toch meer voelde voor een andere zoon uit het boerengezin. Maar die zoon was eigenwijs en deed mee aan gevaarlijke acties tegen huisjesmelkers en projectontwikkelaars en makelaars, die uit waren op boerengrond. De senior van het boerenbedrijf verzette zich tegen nieuwe ontwikkelingen, die het boerenbedrijf moderner moesten maken. Etc. etc., het was allemaal nauwelijks bij te benen. Waarom moet alles wat maatschappelijk relevant en actueel is in één serie gepropt worden?