25 sep - 09:35 Haaksbergen - aangepast om 09:36

Column Ton van Rijswijk

Vlucht geannuleerd

Het is 20 augustus, we zitten om half twee ’s nachts klaar (lagen om half tien op bed) om in de auto te stappen op weg naar Vliegveld Eindhoven, mijn echtgenote is nog even het haar aan het “finetunen”. De twee koffers staan al in de auto. Ik zeg nog even naar mijn e-mail te gaan kijken. Wat ik normaal op dit tijdstip nooit doe en vlak voor vertrek naar een vakantie-avontuur ook nog nooit gedaan heb. Goed, dat ik het deze keer wel doe, want om 22.00 blijkt er een e-mail binnen gekomen te zijn van Transavia: de vlucht naar Alicante van 06.55 is geannuleerd. Met excuses, maar zonder opgaaf van enigerlei reden. Geen telefoontje, geen sms, maar een e-mail. Kennelijk in de veronderstelling, dat iedereen vlak voor het vertrek nog even de e-mail checkt? Of om directe boze of teleurgestelde reacties te vermijden? Ik vrees het laatste. Even zijn we in paniek, maar gelet op onze leeftijd is dat geen verstandige houding. Transavia bellen? Lijkt logisch, maar die zijn ’s nachts onbereikbaar, pas vanaf 09.00 is de Klantenservice weer operationeel. Tja, weer naar bed gaan en om 09.00 bellen is ook geen voor de hand liggende optie. Dus Solmar (de touroperator, bij wie we de “pakketreis” boekten: vliegreis en hotel in Benidorm), geprobeerd. Die blijken een waakdienst (!) te hebben en bellen na 5 minuten al terug.  Beloven na 08.00 te kijken naar een alternatief. Mijn vrouw gaat toch nog maar even slapen, ik blijf op, ben klaarwakker. En full time verontwaardigd en dan kan ik beter wakker blijven om de negatieve energie om te zetten in oplossingen.  Ik bel het parkeerbedrijf bij het Vliegveld Eindhoven, want de parkeerplaats is niet nodig. Onbereikbaar, dat komt later wel. Ik zoek naar alternatieve vluchten, maar die zijn er deze dinsdag niet. Althans niet vanaf Eindhoven.

Kort na acht uur hangt Solmar al aan de telefoon: we kunnen geboekt worden op een vlucht vanaf Rotterdam/The Hague om 18.55. Snel rekenen: Rotterdam is niet zoveel verder dan Eindhoven. Parkeerplaats in Rotterdam gereserveerd. In de loop van de middag vertrekken we naar het Westen na ingecheckt te hebben via internet. Het gaat allemaal goed, Transavia brengt ons alsnog naar Alicante. Ik tel 22 lege stoelen in het vliegtuig, dus kennelijk hebben niet meer mensen gebruik gemaakt van deze andere vlucht. Of geen servicegerichte club als Solmar achter zich gehad. We komen pas om 00.30 aan in het hotel in Benidorm voor het begin van een verder prima vakantie. Rest ons de schadeclaim bij Transavia: die is in behandeling, maar “het kan even duren”, zegt men erbij. Ik word overigens van alle kanten “belaagd” met aanbiedingen van allerlei commerciële bureaus ’voor claimondersteuning. Hoe hebben die ons “probleem” ontdekt blijft de vraag! Het was vervelend en irritant. Maar ik realiseer mij ook, dat er ergere dingen zijn op de wereld. Relativeren is goed.